WRPlot ile Rüzgar Gülü Çizimi


Rüzgar Gülü çizimi konusunu 2 yıl önce burada tartışmıştık. Excel’in radar grafik türü özelliği ile belli bir noktaya dek rüzgar gülü oluşturmak mümkün olsa da bu çizim için özellikle bu amaçla geliştirilmiş profesyonel bir yazılım olduğundan bahsetmiştim: WRPlot.

Ancak WRPlot ile rüzgar gülü oluşturmanın adım adım nasıl yapılacağına değinmemişim o yazıda. Konunun uzmanı değilim; ve hatta bu yazılımı mesleki/profesyonel olarak da kullanmıyorum. Bu yazıdaki amacım, WRPlot kullanmaya yeni başlayacaklar için ilk adımı atmak için bir rehber oluşturabilmek.

WRPlot ile rüzgar gülü çizimi için benim kullandığım yöntemin adımları yazının devamında.

Adım 1 – Excel’de Verilerin Düzenlenmesi

Mevcut rüzgar hızı ve yönü verilerini Excel’de aşağıdaki gibi düzenleyin. (Bir örnek veri aşağıdaki şekilde görünüyor)

  • A Kolonu: Yıl
  • B Kolonu: Ay
  • C Kolonu: Gün
  • D Kolonu: Saat
  • E Kolonu: Yön
  • F Kolonu: Hız

Saatler 0-23 yada 1-24 olabilir; program her iki formatı da tanıyor. Yön ise açı olarak (0° – 360°) olarak verilmiştir. Bu nedenle elinizdeki verilerde rüzgar yönleri farklı bir şekilde verilmişse bunu 0° – 360° aralığına dönüştürmelisiniz.

Adım 2 – Girdi Dosyasının (XLS) Tanımlanması

1. WRPlot ana penceresinde menüden Tools > Import from Excel ögesine giriyoruz.

2. Import Surface Data from Excel File bölümünde AÇ düğmesine tıklayıp Excel (XLS) veri dosyasını seçiyoruz; ve progrm Excel’de hazırladığımız verileri okuyup görüntülüyor.

Adım 3 – Veri Alanlarının (Data Fields) Tanımlanması

Veriler ilk okunduğunda Data Fields sekmesi aktif olacaktır. Değilse bu sekmeye geçiyoruz. Burada Excel dosyasındaki her bir kolonda hangi verinin bulunduğunu WRPlot’a tanıtıyoruz. Bunun için her bir veri alanı karşısına o verinin Excel dosyasında hangi kolonda olduğunu yazıyoruz. Örneğin yıl bilgisi A kolonunda olduğu için Year’ın karşına A yazıyoruz.

Adım 4 – WRPlot Çıktı Dosyasının Belirlenmesi (SAMSON Format)

Save Surface File As (SAMSON Format) bölümünde KAYDET düğmesine basıyoruz.

Açılan KAYDET penceresinde çıktı dosyasının konumunu (dizinini) belirleyip çıktı dosyasına bir isim veriyoruz. Ben bu örnek için çıktı dosyama deneme1 adını verdim.

Adım 5 – Aralık ve Birimler

1. Saat Aralığı (Birimi) – Excel’deki saat verileri 00- 23 yada 01 – 24 olarak verilmiş olabilir. Verilerde hangi aralık kullanıldıysa Hour veri alanı karşısındaki Unit in Excel File bölümünde ilgili aralık seçilmelidir. Benim örneğimde 00-23 olduğu için ben 00-23 aralığını seçtim.

2. Rüzgar Yönü  ve Hızına ait Birimler – WRPlot’ta rüzgar yönü 0° – 360° arasında olarak tanımlanmış. Bu nedenle yukarıda da bahsettiğimiz gibi sizin verilerinizde yön verileri bu aralığa çevrilmeli. Not: DMİ’den gelen verilerde yönler 0-36 olarak veriliyor. Bunları 10 ile çarparak WRPlot rüzgar yön verisini hazırlayabilirsiniz.

Rüzgar hızı verilerinizde kullanılan birimi de WRPlot’ta seçmelisiniz. Ben m/s olarak setim.

3. First & Last Row to Import – WRPlot Excel’de kaç satır veri olduğunu okuyup bu değeri görüntülüyor. Ancak Excel’de genelde ilk satır başlık satırı olarak kullanıldığı için bu durumlarda aktarma (IMPORT) işlemine ilk satırdan değil 2. satırdan başlamak gerekiyor. Tabii sizin verileriniz daha farklı bir yapıdaysa belki 3. yada 4. vb. satırdan da aktarmayı başlatabilirsiniz. Burada First Row to Import ve Last Row to Import ile aktarma işleminin sınırlarını belirliyoruz. Benim örneğimde ilk satır başlık satırı olduğu için First Row to Import olarak 2 seçiyorum ve SET düğmesine basıyorum.

Adım 6 – İstasyon Bilgileri

Ölçüm yapılan istasyona ait bilgiler Station Information sekmesinde tanımlanmalı. Bu sekmede verilecek bilgiler şunlar:

Station ID (İstasyon No): Belli ise girebilirsiniz; değilse istediğiniz bir rakamı girmeniz yeterli. Ben örneğimde 1 girdim bu değere.

City (Şehir): İstasyonun bulunduğu şehir, ilçe, vb. tanımlayıcı bilgi. İstasyon adını yazabilirsiniz.

State (Eyalet): 2 karakterli eyalet kodu. Türkiye’de böyle bir kod olmadığı için istediğiniz iki karakteri girmeniz yeterli. Ben örneğimde İzmir için IZ girdim.

Lat & Long (Enlem ve Boylam – Koordinatlar): Ölçüm istasyonunun koordinatları. WRPlot’un bu koordinatları hesaplamalarda dikkate alıp almadığını bilmiyorum; ancak sanırım bu sadece istasyonun yerinin net tanımlanması için. İstasyon koordinatı biliniyorsa burada kullanılabilir. Bilinmiyorsa ölçüm yapılan ilçe merkezinin koordinatları alternatif olarak kullanılabilir. İnternette pek çok il ve ilçenin koordinatları mevcut. İşte bir kaynak: H. Akçam

Time Zone (Saat Dilimi): Türkiye’nin saat dilimi UTC+2’dir.

Station Elevation (İstasyon Arazi Kotu): İstasyonun arazi kotu. Bu değer opsiyonel olduğu için bilinmiyorsa boş bırakılabilir.

Adım 7 – WRPlot Veri Dosyasının Oluşturulması

IMPORT düğmesine basarak WRPlot’a uyumlu veri dosyası (SAM formatında) oluşturulabilir.

Adım 8 – WRPlot Veri Dosyasının (SAM) Açılması

1. WRPlot ana penceresinde sağda yer alan ADD FILE düğmesine tıklayıp dosya açma penceresine ulaşılabilir.

2. Dosya türü seçimi – WRPlot dosya ekleme penceresinde geçerli dosya tipi DAT ve TXT. Bu nedenle pencere ilk açıldığında az önce oluşturduğum deneme1.sam dosyasını dosya listesinde göremiyorum. Bunun için aağıdaki ekran görüntüsünde gördüğünüz gibi Dosya türünü Surface Met Data (SAMSON) (*.sam) olarak değiştiriyoruz.

3. SAM dosyasını seçip AÇ düğmesine basıyoruz.

Adım 9 – Sonuçlar ve Rüzgar Gülü

WRPlot ilk olarak, okuduğu verilerin bir özetini sunuyor. Burada veri dosyası (SAM), veri sayısı, ortalama rüzgar hızı, eksik veri ve kullanılan veri sayısı gibi bilgiler verilmiş. Aşağıdaki ekran görüntüsünde mavi ile işaretlenen bölümde kullanmak istediğiniz rüzgar hızı birimini seçtiğinizde sonuçlar ve rüzgar gülü o birim ile hazırlanıyor.

Frekans dağılımı ve Rüzgar Gülü gibi değişik sekmelerde farklı analiz sonuçları yer alıyor. İstenen rüzgar gülünü örnek için aşağıdaki gibi elde ettim.

3 thoughts on “WRPlot ile Rüzgar Gülü Çizimi

  1. Geri bildirim: Excel’de Rüzgar Gülü Oluşturma Sorununa Çözüm: WRPLOT View « Hasan Sarptaş

  2. Bu program 10’ar dakikalık veriler içinde aynı şekilde analiz yapabiliyor mu

Bir Cevap Yazın

